Suuressa osassa liikkeitä on alue jonka, luona asiakas maksaa ostettavat tuotteet ja/tai odottaa palvelua. Tätä asiakkaan odotusaikaa ei aina hyödynnetä täysmääräisesti. Tästä johtuen muiden vaihtoehtojen puuttuessa asiakkaat uppoutuvat digitaaliseen ympäristöön matkapuhelimiensa kautta. Tällöin asiakkaan kullanarvoista liikkeessäoloaikaa ei hyödynnetä mahdollisimman tehokkaasti.
Toisaalta liikkeiden henkilöstön osaamista ja ammattitaitoa voisi myös pyrkiä hyödyntämään enemmän. Henkilöstöllä on usein kattavat tiedot ja osaaminen tarjottavista tuotteista ja palveluista, mutta selkeän ohjeistuksen sekä myyntikoulutuksen puutteen vuoksi henkilöstöstä ei aina saada kaikkea potentiaalia irti. Tämäkin resurssi on kallinarvoista ja hyvin hyödynnettynä myyntiä saadaan kasvatettua hyvinkin pienillä toimenpiteillä, varsinkin jos he pelaavat tästä. Entiset asiakaspalvelijat saadaan innostumaan myynnistä ja he voivat tätä kautta kokea uudenlaista onnistumisen tunnetta työssään. Tämän kaiken lisäksi myynti kasvaa ja asiakas on tyytyväisempi saatuaan kattavampaa palvelua.
Tästä päästään siihen, että eri toimijoiden tulisi miettiä, miten saadaan aiemmin vain maksutapahtuman sijaintina toiminut kassa-/odotusalue ja siinä oleva henkilöstä muuttumaan lisämyyntiä tuottavaksi alueeksi. On tietenkin selvää, että ei ole luontevaa jos kassahenkilöstö luettelee pitkää litaniaa olemassa olevista tuotteista hintoineen. Tämä saattaa molemipien osapuolien puolesta tuntua kiusalliselta ja lisämyynnin sijaan sekä asiakkaat että henkilöstä kokevat tilanteen epämiellyttävänä. Tilanteen tulee tuntua luontevalta sekä myyjän että asiakkaan puolesta.
Asiakkailla lähtökohtaisesti ei ole mitään lisämyyntiä vastaan kun se on toteutettu järkevästi. Esimerkiksi kampaajalla käydessä parturi on saattanut tarjota hiuksiin leikkauksen jälkeen laitettua vahaa ostettavaksi kertoen lyhyesti sen ominaisuuksista. Tällöin tuotetta tulee helposti ostettua myös kotiin. Tai varmasti useimmat Dressmanin liikkeissä asioineet ovat huomanneet, että myyjät ovat hyvin koulutettuja kysymään kassalla sukka- ja kalsaritarpeita. Omasta vaatelipastosta löytyy molempia ja viimeksi parturista tarttui mukaan hiusvahaa.
Edellä mainitut ovat hyviä esimerkkejä siitä miten helposti lisämyyntiä saadaan aikaan. Toisaalta jos tarkastellaan esimerkkejä tarkemmin huomataan, että myyjä on tarjonnut ehkä vain yhtä tai kahta tuotetta, koska useamman tuotteen tarjoaminen voi tuntua epämiellyttävältä. Tällöin lisämyynnin todennäköisyys ei ole korkeimmalla mahdollisella tasolla.
Oikealla tavalla digitaalisia infonäyttöjä hyödyntämällä voidaan kassa-/odotusalue muuttaa lisämyynniksi. Tätä osaltaan edesauttaa kun digitaalisen infonäytön avulla annetaan myyjälle lisää työkaluja mielekkään lisämyynnin tekemiseksi. Tämän lisäksi oikeanlaisen konseptin avulla koko henkilöstö saadaan sitoutumaan asetettuihin tavoitteisiin. Tähän tarpeeseen iConnect on kehittänyt konseptin joka sisältää tarvittavat palvelut ottaen huomioon sekä asiakkaan henkilöstön että toimintaympäristön.
iConnect pystyy palvelemaan asiakkaitaan globaalisti oli kyseessä sitten yksi yksittäinen liike tai globaali ketju. Järjestelmämme on kustannustehokas heti ensimmäisestä näyttöyksiköstä alkaen, joten konseptin testaaminen (lue lisää pilotti projektista) on järkevää vaikka yhdelläkin näytöllä.
Ota yhteyttä, Jaakko Väänänen, 050 421 0735, jaakko.vaananen@iconnect.fi, mikäli haluat käydä kanssamme läpi miten teidänkin kassa-/odotusalue muutetaan tuottavaksi lisämyynnin paikaksi ja miten aiemmin asiakaspalvelijoina toimineet työntekijät muutetaan myyntiin sitoutuneiksi asiantuntijoiksi.